התכנית לילדים ונוער בסיכון

תכנית מאידו להעצמה ורכישת כישורי חיים באמנויות לחימה רשומה במאגר התכניות החיצוניות של משרד החינוך (מס' תכנית 5547), ומופיעה במערכת הגפ"ן תחת הסל 'מענים לאוכלוסיות במיקוד'.

התכנית פעלה בשנה"ל תשפ"ב בעשרות בתי ספר ברחבי הארץ, וזכתה לביקורות מצויינות בקרב התלמידים שהשתתפו בתכנית והצוותים החינוכיים שליוו את התהליכים. 

התכנית עוסקת בהעצמת תלמידים והקניית כישורי חיים שונים באמצעות התנסות במגוון תרגילים ואלמנטים הייחודיים לעולם אמנויות הלחימה; פיזיים, קוגניטיביים ומנטליים, בשאיפה להשיג שיפור בתחומים שונים לפי מטרות מותאמות אישית וקבוצתית, ומתוך מטרה ללמד תלמידים לאמץ לעצמם התנהגות של אחריות ושליטה.

מאידו---דרור-גלעדי.jpg
 

התכנית מיועדת  לתלמידים המוגדרים 'על רצף הסיכון', שחווים מצבי כישלון מרובים, אכזבה ופגיעות רגשיות ופיזיות, מה שמוביל לקשיים בתהליכי הלמידה בביה"ס, ואי-עמידה בהישגים לימודיים והתנהגותיים נורמטיביים.

התכנית מחברת בין הפדגוגיה לעולם הטיפול הרגשי, תוך שימוש בשיטות ההוראה הייחודיות לאמנויות הלחימה.

חיבור זה מאפשר לתלמידים הזדמנויות לשבור 'מעגלי כשלונות', ולייצר תחושת מסוגלות והצלחה, מה שמקדם אותם לעבר הישגים משמעותיים היכולים להוביל אותם לשינוי התודעה שלהם כבוגרים עצמאיים ומצליחים.

 

התלמידים המתאימים לתכנית נבחרים ע"י הצוות הפדגוגי של ביה"ס.

 

מטרת התכנית  הינה לייצר תהליך תומך רגשי במקביל ללימודים הסדירים בביה"ס, המקדם מוגנות, רווחה נפשית, דיאלוג מקרב, ומניעת התנהגויות סיכון.

לטווח ארוך, התכנית שואפת לקדם אקלים בטוח, למנוע התנהגויות סיכון וליצור חוסן מנטלי המאפשר לתלמידים להתמודד טוב יותר עם אתגרי החיים על ידי יצירת תחושת בטחון בסיסית, ותחושת שייכות.

 

תכנית מאידו ייחודית בכך שהיא:
1 . יוצאת מתחומי ההוראה הפרונטלית "הרגילה" בכתה.
2 . מתרגלת מגוון רחב של מצבי התמודדות בשדה פעולה פיזי.
3 . מקיימת במקביל תהליך תיווך ושיקוף לאחור ותוך כדי תנועה.
4 . נותנת למשתתפים פידבק מיידי על מידת ההצלחה שלהם.
5 . משלבת בתוכה תנועה ומגע.
6 . מייצרת מוטיבציה גבוהה להשתתפות בתהליך.

7. מלמדת הגנה עצמית כחלק מתכנית הלימודים.

 

תכנית מאידו מקיימת תהליכים שבמסגרתם:

  • מתרגלים ויסות כח ושיתוף פעולה על פני תחרותיות.

  • לומדים כיצד אפשר לעצור, לבחור ולהתאים תגובה מושכלת במגוון מצבים.

  • משפרים את יכולת הריכוז ומגדילים את טווח הקשב.

  • מפתחים מודעות עצמית גופנית ומנטלית.

  • מתרגלים הצבת יעדים וקבלת החלטות בזמן אמת.

  • מתרגלים אחריות ושליטה תוך שבירת "מעגלי בריונות".

  • יוצרים קשר של אמון ויכולת היקשרות עם מבוגר אחראי.

  • מתרגלים חמלה ודחיית סיפוקים.

  • מפחיתים את רף האלימות בכתה.

  • מגבירים את הפרגון ההדדי בקבוצה.

  • מעלים את יכולת ההתמדה של התלמידים.

  • מגדילים את תחושת הערך העצמי של התלמידים.

Image by Chang Duong
?רוצים פרטים נוספים
!צרו קשר עכשיו